Budget 2014 highlights

Budget 2014 highlights
sumber: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/budget-2014-highlights-bernama

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan Bajet 2014 hari ini , mencari untuk menangani defisit fiskal yang besar, mengecut lebihan akaun semasa dan timbunan hutang yang semakin meningkat bahawa sumber-sumber yang membimbangkan bagi pelabur dan penilaian agensi.

Berikut adalah sorotan dari Bajet 2014:

PERKHIDMATAN AWAM



* Pesara akan menerima bantuan kewangan khas RM250 untuk membantu mereka dalam memenuhi kos sara hidup.

* Kerajaan akan memberi bonus setengah bulan untuk tahun 2013 dengan bayaran minimum sebanyak RM500 yang akan dibayar pada awal Januari 2014.


Pemberian wang tunai (BR1M)

* Pemberian tunai kepada isi rumah dengan pendapatan bulanan di bawah RM3, 000 akan meningkat kepada RM650 dari RM500.

* Bagi individu yang berumur 21 tahun dan ke atas dan dengan pendapatan bulanan tidak melebihi RM2, 000, pemberian wang tunai akan meningkat kepada RM300 dari RM250.

* Untuk pertama kalinya , bantuan tunai RM450 akan diberikan kepada isi rumah dengan pendapatan bulanan antara RM3 ,000- RM4, 000.

* Untuk melaksanakan semua skim wang tunai, kerajaan akan memperuntukkan RM4.6 bilion yang dijangka memberi manfaat kepada 7.9 juta penerima.



CUKAI KEUNTUNGAN HARTA TANAH (CKHT)

* Untuk keuntungan hartanah yang dilupuskan dalam tempoh pegangan sehingga 3 tahun, kadar RPGT adalah meningkat kepada 30%.

* Untuk pelupusan dalam tempoh pegangan sehingga 4 dan 5 tahun , kadar akan meningkat kepada 20% dan 15%, masing-masing.

* Meningkatkan harga minimum hartanah yang boleh dibeli oleh warga asing untuk 1 juta ringgit dari RM500, 000.

* Melarang pemaju daripada melaksanakan projek-projek yang mempunyai ciri-ciri Skim Berfaedah Pemaju ( Dibs ), untuk menghalang pemaju dari menggabungkan kadar faedah ke atas pinjaman dalam harga rumah dalam tempoh pembinaan.

* Institusi kewangan adalah dilarang daripada menyediakan pembiayaan akhir untuk projek-projek yang terlibat dalam skim Dibs itu. Tiga bank utama Malaysia adalah Maybank , CIMB dan Public Bank.



TINGGAL MAMPU

* Untuk meningkatkan akses kepada pemilikan rumah pada harga yang berpatutan , dianggarkan 223,000 unit rumah baru akan dibina oleh kerajaan dan sektor swasta pada tahun 2014.

* Kerajaan akan memperuntukkan RM578 juta kepada Jabatan Perumahan Negara (JPN) untuk rumah pangsa kos rendah yang terdiri daripada 16,473 unit rumah.

* Kerajaan Malaysia untuk menyediakan 80,000 unit rumah dengan peruntukan sebanyak RM1 bilion di bawah skim perumahan yang mampu dimiliki . Harga jualan rumah-rumah yang akan 20 % lebih rendah daripada harga pasaran.

* Memperkenalkan Skim Perumahan Mampu Milik Swasta ( MyHome ) untuk menggalakkan sektor swasta untuk membina lebih banyak rumah kos rendah dan sederhana. Skim ini menyediakan subsidi sebanyak RM30, 000 kepada pemaju swasta bagi setiap unit dibina.

* Keutamaan akan diberikan kepada pemaju yang membina rumah-rumah kos rendah dan sederhana di kawasan yang mempunyai permintaan yang tinggi dan terhad kepada 10,000 unit pada tahun 2014.

* Skim ini adalah untuk projek-projek perumahan yang diluluskan berkuatkuasa mulai 1 Januari 2014 dengan peruntukan sebanyak RM300 juta.



PELEPASAN CUKAI

* Kerajaan mencadangkan pelepasan cukai khas sebanyak RM2, 000 diberi kepada pembayar cukai dengan pendapatan bulanan sehingga RM8, 000 yang diterima pada tahun 2013.



BARANGAN DAN CUKAI JUALAN

* Untuk melaksanakan cukai perkhidmatan ( GST) barangan dan pada 1 April, 2015 -17 bulan dari sekarang.

* Kadar GST ditetapkan pada 6%, paling rendah di kalangan negara-negara Asean.

* GST menggantikan cukai jualan dan cukai perkhidmatan.

* Barangan asas makanan, perkhidmatan pengangkutan, tol lebuh raya , air dan 200 unit pertama elektrik bagi pengguna domestik sebulan untuk dikecualikan daripada GST.

* Jualan , pembelian dan sewa hartanah kediaman serta perkhidmatan kewangan yang dipilih adalah dikecualikan daripada GST.

* Najib: ". . Realitinya adalah bahawa inflasi kini adalah rendah pada kira-kira 2% Kerajaan yakin ini akan menjadi masa yang terbaik untuk mengenakan GST kerana inflasi adalah minimum dan di bawah kawalan "

* Latihan geran sebanyak RM100 juta akan disediakan untuk perniagaan yang menghantar pekerja mereka untuk latihan GST pada tahun 2013 dan 2014.

* Bantuan kewangan berjumlah RM150 juta akan disediakan kepada perusahaan kecil dan sederhana bagi pembelian perisian perakaunan pada tahun 2014 dan 2015.


CUKAI KORPORAT

* Korporat kadar cukai pendapatan dikurangkan 1 peratusan daripada 25% kepada 24%.

* Kadar cukai pendapatan bagi syarikat-syarikat kecil dan sederhana akan dikurangkan 1 mata peratusan daripada 20 % kepada 19 % daripada tahun taksiran 2016.


CUKAI PENDAPATAN

* Kerajaan akan memberi bantuan tunai secara one -off sebanyak RM300 kepada kumpulan berpendapatan rendah

* Peribadi kadar cukai pendapatan dikurangkan sebanyak 1 hingga 3 mata peratusan bagi semua pembayar cukai.

* Individu struktur cukai pendapatan akan dikaji semula

* Pendapatan bercukai tertakluk kepada kadar maksimum akan meningkat daripada melebihi RM100, 000 kepada melebihi RM400, 000.

* Semasa Kadar cukai maksimum 26% akan dikurangkan kepada 24%.

* Langkah-langkah berkesan dalam tahun 2015.



SUBSIDI

* Program Subsidi untuk " secara beransur-ansur disusun semula ".

* Sebahagian daripada penjimatan daripada penyusunan semula untuk diedarkan dalam bentuk bantuan wang tunai secara langsung dengan separuh lagi untuk membiayai projek-projek pembangunan.

* Untuk memansuhkan subsidi gula sebanyak 34 sen berkuat kuasa 26 Oktober , 2013.



MENINGKATKAN PENGURUSAN BELANJAWAN

* Komited untuk mengurangkan defisit fiskal secara beransur-ansur , dengan tujuan mencapai bajet yang seimbang pada tahun 2020.

* Untuk memastikan tahap hutang persekutuan akan kekal rendah dan tidak melebihi 55% daripada KDNK.

* Kerajaan untuk menjalankan audit ke atas projek-projek bernilai lebih RM100 juta dalam pelaksanaannya.



KEWANGAN ISLAM

* Suruhanjaya Sekuriti untuk memperkenalkan satu rangka kerja untuk Pelaburan Sosial Bertanggungjawab ( SRI) Sukuk, atau bon Islam , untuk membiayai inisiatif pelaburan " yang mampan dan bertanggungjawab ".



PERTANIAN

* Kerajaan memperuntukkan RM6 bilion diperuntukkan untuk program pertanian.

* Kata ke RM243 juta diperuntukkan bagi getah, kelapa sawit dan koko penanaman semula serta program penanaman hutan.



LOGISTICS

* Kerajaan memperuntukkan RM3 bilion dalam pinjaman mudah di bawah Tabung Pembangunan Maritim melalui Bank Pembangunan Malaysia.

* Dana ini adalah untuk menyediakan pembiayaan untuk menggalakkan pembangunan industri perkapalan , limbungan pembinaan, minyak dan gas serta aktiviti sokongan berkaitan maritim.



AVIATION

* Untuk menggantikan kawalan trafik udara yang sedia ada dan sistem pengurusan di Subang , pusat pengurusan trafik udara baru berharga RM700 juta akan dibina di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ( KLIA).

* Kota Kinabalu , Sandakan , lapangan terbang Miri, Sibu dan Mukah di Sabah dan Sarawak akan dipertingkatkan dengan peruntukan RM312 juta .


PELABURAN AWAM

* Pelaburan awam untuk mencapai RM106 bilion. Projek-projek yang akan dilaksanakan termasuk :

- A 316 -kilometer West Coast Expressway. Tempatan yang disenaraikan Kumpulan Europlus Bhd memiliki 80% daripada projek tersebut, manakala IJM Corp memiliki kira-kira 20%.

- Projek kereta api Double pengesanan sepanjang pantai barat Malaysia. Projek ini dijalankan oleh sebagai satu usahasama antara MMC Corp dan Gamuda.

- Pelbagai projek dari firma minyak negara Petronas di bawah program RM300 bilion perbelanjaan modal , termasuk sebuah kilang petrokimia di Johor.


AKSES INTERNET

* Untuk menjalankan fasa kedua projek jalur lebar berkelajuan tinggi dengan sektor swasta yang melibatkan RM1.8 bilion pelaburan. Berkaitan Negeri telekomunikasi Telekom Malaysia yang terlibat dalam projek tersebut.

* Untuk meningkatkan liputan Internet di kawasan luar bandar , 1,000 menara pemancar telekomunikasi akan dibina dalam tempoh tiga tahun akan datang, dengan pelaburan sebanyak RM1.5 bilion.

* Untuk meningkatkan akses Internet di Sabah dan Sarawak , kabel air baru akan diletakkan dalam tempoh tiga tahun dengan kos sebanyak RM850 juta. - Reuters , 25 Oktober 2013.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails